Kleurendomino is een strategisch bordspel. Het is gebaseerd op het bekende domino en vier-op-en-rij. Deze spellen geeft kinderen de kans om hun analytisch en logisch denken te vergroten en hun behendigheid te verbeteren. En kinderen leren op een speelse manier de kleuren kennen. Kleurendomino is 100% compatibel met Duplo.

Dit kindvriendelijke spel is geschikt voor spelers van 4 jaar en ouder. Dankzij eenvoudig te houden speelstukken en het betrouwbare kliksysteem van Hubelino is het ook de perfecte metgezel voor kinderen voor als je onderweg bent.

Zakelijk bestellen: een omdoos bevat 16 eenheden

Inhoud
70 kleurenstenen
1 grondplaat
1 handleiding

Kleurendomino


Spelregels

Alle stenen worden geschud en met de afbeelding naar beneden op tafel gelegd. gelegd. Bij de eenvoudige versie van Kleurendomino heb je maar één speelbord nodig, maar bij de moeilijke versie heb je ze allebei nodig om langere reeksen te kunnen maken. Als beide borden worden gebruikt, wordt de eerste steen gebruikt om de borden met elkaar te verbinden (Afbeelding 5).

Iedere speler trekt 7 stenen en de jongste speler begint door een steen in het midden van het speelbord te plaatsen, waarbij een steen met twee stippen van dezelfde kleur niet als beginsteen mag worden neergelegd. Speel het spel verder met de klok mee.

Zoek tussen de stenen die voor je op tafel liggen naar een passende steen om de reeks mee uit te breiden? Reeksen kunnen uitgebreid worden door het aanleggen van een steen aan het uiteinde van de laatst geplaatste steen. Als een speler geen passende steen heeft dan moet hij een steen uit de voorraad trekken totdat hij wel een passende steen heeft gepakt. Een passende steen mag je direct aanleggen. Is de steen niet passend, dan leg je die voor je neer. Je mag maximaal 3 keer trekken.

Stenen met een Hubelino-logo mag als joker worden ingezet.

Nadat er een steen is gespeeld óf je hebt maximaal drie stenen uit de voorraad gepakt, is de volgende speler aan de beurt. De speler die als eerste al zijn stenen heeft aangelegd is de winnaar!

 

Eenvoudige versie

De jongste speler begint door een steen uit de voorraad in het midden van het speelbord te plaatsen, waarbij stenen met twee stippen van dezelfde kleur niet als beginsteen mag worden neergelegd. Speel het spel verder met de klok mee. De volgende speler trekt een steen uit de voorraad en kijkt of hij die steen kan aansluiten bij de steen die al op het bord ligt. Eén van beide helften moet dezelfde kleur hebben als de steen op het speelbord. Het maakt niet uit aan welke zijde je de steen op het speelbord aansluit, als de kleuren van de twee stenen die naast elkaar komen te liggen maar overeenkomen.  Kun je de steen aanleggen, dan plaats je die op het speelbord en is de volgende speler aan de beurt. Kun je die steen niet aanleggen? Dan leg je de steen voor je neer en is de volgende speler aan de beurt. Als je dan de steen nog niet kunt aanleggen, dan trek je een steen uit de voorraad, leg je die voor je neer en is direct de volgende speler aan de beurt. Het spel is afgelopen als alle stenen uit de voorraad op zijn.

 

Moeilijke Versie

Bij deze versie worden beide basisplaten gebruikt als speelbord. Bij een spel met 2 spelers trekt elke speler 9 stenen uit de voorraad, speel je met 3 of 4 spelers dan trekt iedere speler 7 stenen. Iedere speler zet zijn stenen verticaal voor zich neer zodat de tegenspeler(s) de stenen niet kan zien. Alle overgebleven stenen blijven met de stippen naar beneden op tafel liggen of worden teruggelegd in de doos. De speler met de meeste rode stippen begint het spel en plaatst een steen in het midden van de twee speelborden, zodat ze met elkaar verbonden zijn. In deze versie van het spel kan er alleen aangelegd worden aan de smalle uiteinden van de stenen die op het bord geplaatst zijn. Er wordt een ‘slang‘ gemaakt. De stenen moeten dusdanig aan elkaar gelegd worden dat alleen de gelijkgekleurde uiteinden elkaar raken (Afbeelding 5). Stenen met dezelfde kleur stippen worden op dezelfde manier gespeeld als alle andere stenen. De spelers leggen om de beurt een steen aan (één steen per speler). Als een speler geen steen kan aanleggen, moet hij een andere steen trekken uit de voorraad en wachten op de volgende beurt. Het spel gaat verder naar de volgende speler. Als de speler nog altijd zijn steen niet kan aanleggen dan moet er een andere steen getrokken worden en slaat de speler weer een beurt over, net zolang totdat er wel een steen aangelegd kan worden in het spel. De speler die als eerste al zijn stenen heeft aangelegd is de winnaar.

 


Tags: Denkspel